Klidkager og afholdenhed på  menuen

Fordommene er mange på trods af, at det er dokumenteret, at bæredygtige møder er sund fornuft for både arrangør og deltagere. Og en ny dansk undersøgelse viser, at gæster på hoteller sætter lighedstegn mellem bæredygtighed og forkælelse.
 

Transport af møbler, stande, mennesker, materialer – mad, lys, lyd. Ja listen af faktorer, der har negativ indflydelse på miljøet, kan synes uoverskuelig, hvilket får mange til slet ikke at se på, hvordan de kan gøre events mere bæredygtige.

 

Det virker kompliceret. Er helt sikkert dyrt. Og så skal man nok give køb på en masse ting, der forringer kvalitet og oplevelse. 

 

”Hvis du vil, at din event skal se ud, som den altid har gjort, kan bæredygtige løsninger være vanskelige, dyrere og begrænsende.

 

Men tager du udfordringen op, kan du både udvikle, effektivisere og forfine arrangementet samtidig med, at du viser, at du træffer de rigtige valg,” siger Fiona Pelham, direktør i Sustainable Events Ltd. og Positive Impact samt formand for udviklingskomiteen for ISO 20121-standarden, skræddersyede bæredygtige events.

 

Hun fortsætter: ”Vil du fremtidssikre din virksomhed, skal du tænke bæredygtighed ind i din overordnede forretningsstrategi og uddanne dine medarbejdere til at tænke og handle bæredygtigt. Også, når der holdes møder og events.”

Fordom 1

Bæredygtighed er kompliceret
Realitet: Som mødeplanlægger skal du (blot) se på de beslutninger og valg, du i forvejen står med, med en bæredygtig brille. Brug etablerede certificeringssystemer som fx ISO 20121 eller GRI EOSS som rettesnor og inspiration, selvom målet ikke nødvendigvis er en certificering.

 

Når det handler om maden, så spørg efter lokale og økologiske produkter.

 

Bed om mindre kød og mere grønt. Det skåner miljøet og er et sundt valg.

 

Kan arrangementet gøres papirløst, og informationen deles digitalt? Hvis ikke, så overvej nøje, hvad der skal printes. Se materialet igennem, skær det til og fjern alle unødvendige informationer og gentagelser, så gør du dine deltagere en stor tjeneste.

 

Vælg FSC-mærket papir, print på begge sider. 

Som leverandør skal du – initialt – investere tid og ressourcer i at etablere genbrugssystemer, nedbringe energiforbrug og affald etc.  Men der skal meget lidt til, før din investering såvel økonomisk som i mandetimer lønner sig. 

Fordom 2

Bæredygtighed er dyrt
gennem historier

Realitet: Bæredygtige møder handler om at optimere både budgetter og miljøvenlighed ved at se på, hvordan du minimerer dit ressourceforbrug, effektiviserer spild, genbruger og fx reducerer mængden af affald, der koster penge at komme af med.

 

Tænk smart og sørg for, at mødestedet ligger i gåafstand til hotellet. Så handler du også ansvarligt over for deltagerne ved at give dem frisk luft og sætte gang i blodcirkulationen.

 

I selve planlægningsfasen er det et faktum, at du kan effektivisere processer og beslutningsgange og spare tid ved at definere klare – bæredygtige – mål og succeskriterier, som teamet kan navigere efter.

 

Desuden motiverer og engagerer det at arbejde hen imod noget, der er er større og bedre -  og giver mening. 

Fordom 3

Bæredygtighed er lig med dårligere kvalitet

Realitet: De fleste bæredygtige tiltag foregår bag scenen eller på en måde, som deltagerne slet ikke bemærker. Og selv når du arbejder med fx synlig affaldssortering, er det i dag så udbredt, at de fleste vil se det som en selvfølge.

 

Med det store fokus, der er på mad, velvære og forskellige kosthensyn, vil en mere grøn konferencebuffet med mindre portioner og færre hurtige kulhydrater heller ikke stikke ud, men fremstå som en tidssvarende og gennemtænkt løsning.

 

En ny undersøgelse gennemført af Alexandra Instituttet i samarbejde med bl.a. Horesta viser, at hotelgæster føler sig forkælede og får en bedre oplevelse, når hotellet viser, at de tager ansvar og handler miljøvenligt. Det gjaldt også de gæster, der svarede, at de ikke som sådan går op i bæredygtighed.

 

Et afgørende parameter for, at gæsterne oplever den grønne omstilling som omsorg, er, at initiativerne er synlige. Derfor skal hotellet tydeligt kommunikerer sine tiltag til gæsterne såvel online som offline og sørge for, at medarbejderne er rustet til at svare på spørgsmål.
 

Af Ulrika Mårtensson

 Bregnerødvej 144A • 3460 Birkerød • Tlf: 70 22 11 73 • Email: kursuslex@kursuslex.dk