Sådan kommer du i gang

Det behøver ikke at være besværligt, dyrt eller langhåret at lave bæredygtige arrangementer. Faktisk handler det blot om sund fornuft – også økonomisk. I denne artikel fortæller forfatteren, hvordan man i Rethink Events opfatter den store fokus på bæredygtighed, og hvordan de anvender deres tolkning, når de arrangerer firmaevents. Bæredygtighed skal ned på jorden  –    ellers overmander det dig, lyder mantraet.

 

Bæredygtighed
Smag lige på ordet engang. Sådan rigtig smage på det – lad det ligge på tungen lidt og tænk over det. Fortæl mig så præcist, hvad bæredygtighed betyder. Ja, det er faktisk svært, ikke?

Det er svært, fordi vi bruger begrebet meget forskelligt om mange forskellige ting - store som små. Nogle mener noget, og andre mener noget andet. Det gør, at begrebet bliver fluffy, svært at relatere til og svært at arbejde med. Derfor mener jeg, at I skal starte med at definere, hvad I mener, bæredygtighed er. Det giver jer et internt sprog, som afmystificerer dette dynamiske begreb. Gør jeres definitioner så konkrete som muligt. Gentag øvelsen efter noget tid, og I vil opleve, at jeres definitioner ændrer sig, og jeres sprog omkring bæredygtighed er blevet rigere og mere nuanceret – og kommet helt ned på jorden.

Tag små skridt - ellers snubler du
Når nu bæredygtighed kan være en udfordrende størrelse at arbejde med, er det væsentligt at gøre op med den ’alt eller intet’-mentalitet, jeg ofte møder – særligt på direktionsgangene. Jeg oplever en tendens til, at hvis vi ikke kan kalde noget 100 pct. bæredygtigt, så er det slet ikke værd at arbejde med overhovedet. Det, mener jeg, er en stor fejl.

I stedet mener jeg, at vi skal blive bedre til at identificere (finde) de ting, der giver mening for den enkelte medarbejder og for den enkelte virksomhed - og så bruge de ting som springbræt til de større forandringer. Min erfaring siger, at det gør du bedst ved at lytte intenst, spørge ind og udfordre ’plejer’-mentaliteten ved at være nysgerrig over for muligheder og alternativer. Og ja, det er da sund fornuft at starte med de lavt hængende frugter.

SOFIE RANDEL er direktør for Rethink Event, der bl.a. tilbyder et uddannelsesforløb til virksomheder, som ønsker at skabe en bæredygtigheds-kultur baseret den internationale ISO 20121 event-standard. Rethink Event har medvirket til at justere standarden til danske forhold. 

Mennesker, værdier og adfærd
ellers gør du ikke en forskelAlt for ofte ser jeg, at bæredygtighed er noget, der kommer oppefra og ned i virksomheder, organisationer og teams. Kunne man forstille sig, at direktionen i stedet skabte en væredygtigheds kultur? Og hvad er væredygtighed så?For mig handler det om en bæredygtig menneskelig adfærd og tilgang. En mentalitet, som favner meget bredere end bæredygtighed, og som aldrig er enten eller. Krydrer man så begrebet med indstillingen om, hvordan vi på alle parametre kan optimere og frasortere det unødvendige, kommer der helt automatisk masser af konkrete tiltag op, som skubber til en bæredygtig udvikling, større udbytte og bedre bundlinje. Det, vi gør, skal skabe en positiv forskel.

CASES

Danfoss

Danfoss har stor fokus på bæredygtighed, så det var naturligt at tænke i bæredygtige løsninger til virksomhedens salgsarrangement for 150 interne sælgere fra hele verdenen. Ved at bruge industritønder som afløser for de traditionelle podier til fremvisning af nye produkter skabte vi både smil og inspiration til at gøre ’noget andet, end vi plejer, når vi er på messe’. Folieringen var et bæredygtigt alternativ, som ikke kostede mere end det konventionelle. 

No Zebra
I september hjalp vi det digitale bureau No Zebra med at skabe rammerne om dets første eCommerce Power Day. Først og fremmest skulle rammerne underbygge konferencens formål og indhold. Venue blev derfor DGI-Huset i Aarhus, som i dagligdagen emmer af energi og glæde. Kundens ønske om energidrik blev til hjemmelavede ingefærshots, og den nye danske naturlige energidrik Nasesati som alternativ til f.eks. Redbull. Og minsandten om kunden ikke selv foreslog at lave en kasse til de navneskilte, som deltagerne alligevel bare ville smide ud. Og keyhangers var uden årstal, så de kan bruges til fremtidige events.

Af Sofie Randel

 Bregnerødvej 144A • 3460 Birkerød • Tlf: 70 22 11 73 • Email: kursuslex@kursuslex.dk